0
デザイナーズファイル
HUZZLE
DESIGNER’S FILE
失敗の後にはの良いアイディアが待っているとわかっています。
そしてそれらの失敗は私に何かを教えてくれもします。
Vesa Timonen
ヴェサ・ティモネン
1969年フィンランド・サヴォンリンナ生まれ。ヘルシンキ在住。ソフトウェアデザイナー。
インタビュー
QUESTION
パズルに興味を持ったのはいつ頃ですか?
私が最初に組み木を組んだのは9歳の時です。
9-years old when I built my first wooden burr.
QUESTION
パズルを創作しはじめたのはいつ頃ですか
24歳の時、最初の組み木パズルを創作しました。でもそれは以前に創作されていたものだったと後になってわかりました。ですので、私が初めて独自のパズルを創作したといえるは1996年、27歳の時です。
24-years old I invented my first burr puzzle, which I later noticed was already invented before. My first unique puzzle I created 1996 when I was 27 years old.
QUESTION
どのようにしてパズルを考案するのですか?
私はパズルのアイディアを頭の中にためておくようにしています。そして主に夜、ベッドに入ってから、頭の中のアイディアで遊びます。夜中に目が覚めれば、また眠りに落ちるまでの間これを続けます。私は夜、多くの時間をベッドで過ごします(9~11時間)。
I actively keep puzzle ideas in my mind and mainly during evenings after going to bed I start playing with those ideas in my mind. I continue this effort during night time if I woke up and before I fall asleep again. I spend lot of time at bed during nights (9-11 hours).
QUESTION
あなたの趣味、興味のあることは何ですか?
パズル以外の趣味はジムに行くこと、走ること、木工、手品です。
My other hobbies are gym, running, woodworking and magic tricks.
QUESTION
パズルファンに向けてメッセージをお願いします。
私からのパズルファンの方達へのメッセージは、誰でもパズルを創作できるということです。簡単なことではありません。何もないところからは生まれません。試行錯誤しなければいけないかもしれませんが、ついには誰でも何かを創作できるようになり、最終的には何かオリジナルのものを創作できます。創作をする上で(他のクリエイティブな仕事と同様に)最も大きな問題は失敗を大目に見てしまうことです。何が間違いで、何をもう一度試すか、分析しなければいけません。私の場合、パズルの創作に費やした時間のおよそ80%は失敗に終わっています。でも、4回の失敗の後には1つの良いアイディアが待っているとわかっています。そしてそれらの失敗は私に何かを教えてくれもします。
My message to other puzzlers is that everybody can invent puzzles. It is not easy task. They don't come from nothing, one just have to spend time trying but eventually everyone is able to invent something and finally everyone is able to invent something original. The biggest issue on inventing (like in other creative work) is to tolerate failures. One just have to analyze what went wrong and try again. About 80% of my time with inventing puzzles end up to failures. But I know that after 4 failures there is waiting one good idea. And also these failures will teach me something.